Jees, jees, jees! Se minun harjoittelupaikka on ihana! Kävimme tänään siellä tutustumassa ja huomenna aloitan sitten ihan virallisesti. Paikan nimi on Tallinna Puuetega Noorte Õppekeskus "Juks" ja se sijaitsee aivan Tallinnan reunamilla. Bussilla matkaa kestää sinne n. 15-30 min riippuen ruuhkista, mutta mikä parasta, busseja menee noin 10 minuutin välein.

Noh, mitä siellä sitten tehdään? Vastaus: Kaikkea maan ja taivaan väliltä!!! Se on käsityöihmisen paratiisi! Opettajina siellä on eri alojen taiteilijoita ja oppilaat ovat 18-25 vuotiaita kehitysvammaisia. Oppimiskeskus pyrkii antamaan oppilailleen valmiuksia siirtyä joko työelämään tai ammatilliseen koulutukseen. Ja se, mikä minua eniten innostaa, on taide- ja käsityötekniikat, joita siellä useita: on posliininmaalausta, erilaisia tekstiilitöitä, lasitöitä, piirtämistä, grafiikkaa, kaikkea... Ja opettajina siis alan ammattilaisia!

Iiiiih, mä ratkean! :D

Minulla on ohjaajana suomea puhuva tekstiilityön opettaja ja osa muistakin opettajista ainakin ymmärtää suomea. Myös englannilla pärjää ja luulen, että minun viron kielen ymmärrys on jo vähän kehittynyt. Mutta mitään en kyllä viroksi osaa sanoa.

Kerroin, että olen aikaisemmalta ammatiltani artesaani ja siitäkös se ohjaaja sitten innostuikin. Se ehdotti, että voisin opettaa jotain uusia juttuja ja antaa vinkkejä niin paljon kuin vaan. Ja itsekin pääsen luultavasti kokeilemaan joitakin minulle uusia tekniikoita.

En kestä! :D

Huomenna menen siis ensimmäistä päivää sinne töihin. Minulla on mahdollisuus syödä siellä heidän kanssaan ja päivittäin aterian hinnaksi tulee noin 20 kruunua eli vähän päälle euron.

Jiihaaa! :D

Olen siis innolla menossa huomenna harjoitteluun ja luulen, että aika alkaa nyt juosta ja kohta huomaankin, että harjoitteluaika onkin ohi.

Mutta ennen sitä aion nauttia täysin siemauksin! :)